9/26/2014

Syystreenejä Part 1

Syystreeniit on nyt alkanut Kht Chiarossa sitten tosissaan :D
Niin hevoset kuin minäkin ollaan kehitytty. 
Oon alkanut ite ravata kevyemmin, varpaat edellä ja laukkaamaan kevyemmin, rauhallisemmin ja suorassa ja olen huomannut noiden olevan paljon helpompia. :)

Ekana treenailin tätä pikkuoria, eli Furfantea :) Laitoin sille sopivimmat suitset ja nekin oli liian isot xD Se meinaa siis sitä, että pitäisi tehdä orille omat suitset. :D

Ruipeloni mun :3


Aloitettiin tietenkin kävelemällä molempiin suuntiin muutaman kierroksen alkukäynnit. Sitten otettiin ohjat tuntumalle ja lähdettiin taivuttelemaan; voltteja, ympyröitä, erikokoisia kahdeksikkoja ja hyvät asetukset kulmissa. 


Käyntien jälkeen lähdettiin vihdoin ravaamaan, Furfante ei nimittäin olisi millään malttanut enää kävellä :D Furfante meni välillä vähän turhankin reipasta ravia, koska se lienee sen lempiaskellaji.
Tehtiin sitten ympyröitä ja voltteja, jolla saatiin vauhtia hallintaan.

Iso voltti hirveellä vauhdilla :D Furfantella muuten on hirmuisen pitkä askelväli ravissa sen kokoon nähden Cx

Kokosin ponia myös vähän ja parhaimmillaan Furfante meni pikakävelyn vauhtista ravia, joten aika hyvin, verratuna alkuun. 
Tehtiin loivaa kiemurauraa ja kolmikaarista kiemurauraa, joiden aikana annoin orin juosta vähän luempaa.

(Mikä toi mun ilme on?! XD)
Ravailun jälkeen pidettiin pientä käyntitaukoa, jonka aikana ei menty uralla vaan seikkailtiin pitkin kenttää ja tehtiin siinä mm. pysähdyksiä, peruutuksia, voltteja ja vähän kokeiltiin pohkeenväistöäkin. 
Pitihän orin pari kertaa vähän oikutellakkin, huitomalla etujalallaan pysähdyksen aikana.

Sitten koitti laukan vuoro. Laukattiin ensin niin, että mentiin uralla ravia ja aina pääty- ympyröillä laukkaa.


Muutaman ympyrän jälkeen jäätiin uralle laukkaamaan ja tehtiin voltteja...


...ja ympyröitä :D Noilla ympyröillä vauhti kiihtyi laukassakin, mutta asia hoitui pienentämllä ympyröitä voltteihin.

Täpläkin tuli tuohon uralle istuskelemaan Cx

Seuraavaksi taas pieni käyntitauko, jonka aikana peruuteltiin paljon ja treenailtiin pohkeenväistöä uralla. Kokosin myös vähän ja edeleen setin hyvin kulmissa.



Loiva kiemuraura :) 


Loppulaukat, -ravit ja -käynnit mentiin sitten pellolla.

Furfante on nyt syksyn aikana kehittynyt huimasti, ainakin kouluratsastuksessa :)

Me tiputtiin Furfanten kanssa riippumatosta? O_o


Heipsan, mä oon Täplä ja tykkään olla ihmeellisissä asennoissa xD


Tää oli eka osa näistä mun syystreenailuista, muutama osa ois vielä tulossa, eli kerron vähän perusteellisemmin ratsasteluista ;)

14 kommenttia:

  1. Kiva postaus ja ihanat kuvat! :)

    VastaaPoista
  2. Anonyymi9/27/2014

    Pikku vinkki, kaikesta tulee yhtäkkiä helpompaa jos valitsee toiset kengät kuin crocsit :) Ainakin jalat kiittää myöhemmin, jos nyt ei vielä tunnu missään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Höpönlöpön xD Mitkä niin? Skeittarit tai tennarit? Ei tulisi kuuloonkaan, niillä ei ees voi juosta kunnolla. Tai lenkkarit? Niillähän kompastuu ja ainakaan mun kohdalla niillä ei ole helpompi ratsastaa, koska ne ei oo niin kevyet kuin esimerkiksi crocsit. Cx
      Mä oon mennyt monen monta (reilut 7 ainaki) vuotta crocseilla, eikä oo mikään tullut.
      Lenkkareilla mulla on monta kertaa nyrjähtänyti nilkka tosi pahastin kun vain laukkailin, eipä oo crocseilla käynyt kuinkaan :D
      Crocseissa on ohuemmat pohjat (ainaki näis mun omis), joten tuntee sen alla olevan maan paremin ja pystyy menemään helpommin, niinkuin paljain varpain. :)
      Enkä rupea mitän ylikalliita kunnollisia juoksukenkiä tms. ostamaan, koska ei oo järkee ostaa mitään niin kallista kun nytkin pärjää tosi hyvin.
      Crocseilla on helpoin ratsastaa(mun kohdallani, jos ei paljain varpain tai sukanlavalla kesällä lasketa) ja piste.

      Poista
    2. Anonyymi10/05/2014

      Kävelykään crocseilla ei ole hyväksi jalalle. Pohja on tosiaan lättänä, ei iskunvaimennusta, ei yhtään tukea. Tarkoitus ei ollut haukkuja crocseja, vaikka ne kieltämättä ovat erittäin huonot liikuntaan, menetkö koulun liikuntatunnillekin niissä? Crocsien ja muiden lättäkenkien (tennarit, skeittarit) haitoista löytyy pitävää tietoa netistä ja ammattilaisilta. Esim. crocsit voivat huomaamatta ohjata jalkaterää toimimaan virheellisesti. Mutta mieluummin laittaisin tennaritkin jalkaan, niissä sentään saa nauhat kiinni. Ja tosiaan, vaikkei mitään olisi vielä ilmennyt, muutaman vuoden kuluttua voi tuntua vähän erilaiselta. Liikuntaan siihen tarkoitetut kengät, vapaa-aikaan toiset. Toki päätät mitä omilla jaloillasi teet, mutta kehoittaisin kokeilemaan parempia kenkiä :)

      Poista
    3. Jos siut noin paljo haittaa, millasii kenkii oon jo käyttänyt monia vuosia ilman minkäänlaisia ongelmia, niin ole hyvä ja tuo mulle superhyper hyvät ja kalliit, liikuntaan tarkoitetut kengät, kiitos. :)
      Ja liikuntatunneilla tietysti meen skeittareissa tai tennareissa, kun niitä yleensäkin käytän koulussa ja oon todennut, että ne on ehdottomasti huonommat.

      Poista
  3. Hyvä postaus! Täplälle terkkuja meidän karvapallolta :D

    VastaaPoista
  4. Anonyymi9/28/2014

    Kiva postaus! Mä väsään, tällä hetkellä vuokkia

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Uu :3 Mäki oon alkanu miettiin, että vois tehä toisenki vuokin talliin.

      Poista
  5. Anonyymi9/30/2014

    Ihana ponski ♡ Oon muuten haastanut sut mun blogissa ;) Tykkään näistä postauksista, missä on paljon kuvia ja selitetty paljon siitä ratsastuskerrasta :)! Lisää näitä!:"3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Ja juu, huomasin, että oot haastanut mut ;) Teen sen haasteen piakkoin :)

      Poista
  6. Anonyymi10/24/2014

    Onpas söpö kissa! <3

    VastaaPoista